هدف سواد رسانهای چیست؟
سواد رسانهای فن و تکنیکی است که ما از طریق آن قادر میشویم به عنوان مخاطبی فعال و پویا با پیام های رسانهای مواجه شویم و در برابر پیام های رسانهای قدرت تمییز داشته باشیم. هدف سواد رسانهای ایجاد توانایی در افراد برای کنترل برنامه ریزی رسانهای است. رسانهها ما را به گونهای تربیت میکنند تا زندگی خود را براساس زمان پخش برنامه های آنها تنظیم کنیم. کسانی که مهارت سواد رسانهای خود را توسعه ندهند، گرفتار جزر و مد پیام های رسانهای میشوند. بنابراین هدف از سواد رسانهای این است که به افراد نشان دهیم چگونه اوضاع را از رسانهها گرفته و به خود بازگردانند. اولین گام در انتقال کنترل از رسانه به مخاطب این است که بدانیم رسانهها چگونه ذهنیت ما را برنامه ریزی میکنند. این برنامه ریزی توسط رسانهها و به طور مداوم در دو مرحله چرخشی رخ میدهد و بارها و بارها تکرار میشود. یکی از این مراحل، محدود کردن انتخاب ها و مرحله بعدی، تقویت و تحکیم تجربه است. از طرفی دیگر مرز بین دنیای واقعی ما و جهان رسانه و تمایز این دو از هم به طور فزایندهای سخت میشود. رسانهها برای ورود ما به دنیایشان منتظر نمی مانند، در عوض پیام های خود را به دنیای ما تحمیل میکنند. از آنجا که بخش اعظمی از مواجهه ما با پیام های رسانه توسط خودمان برنامه ریزی نمی شود، متوجه نمی شویم تا چه حد در معرض پیام های رسانهای قرار میگیریم. هدف سواد رسانهای آگاهانه در معرض رسانهها قرار گرفتن است.
درباره این سایت